Efterrätt för atleter

BlåbärSom idrottare eller hobbyatlet försöker man ofta ha en någorlunda god kosthållning eftersom det krävs för att ge resultat i träningen. Här ska du få ett gott exempel på hur man kan äta en god efterrätt eller ett gott mellanmål med samvetet helt i behåll.

Kvarg med frukt/bär

Kvarg är en lite okänd mejeriprodukt som dock börjar bli allt vanligare förekommande i våra reguljära matvarubutiker. Smakmässigt är det som en blandning mellan yoghurt, fil och med konsistens ungefär som creme fraiche med hög fetthalt. Skillnaden med kvarg, eller kesella som är ett annat varumärkesnamn, är att fetthalten går att reducera ända till 0,1%, och proteinhalten är hela 12-13%.

Tillagning

Tillagningen av denna lilla måltid är väldigt enkel. Du behöver helt enkelt en burk Kvarg, storleken kan du bestämma själv beroende på hur mycket du vill göra. Det finns burkar upp till 500 gram. Ta den mängd kvarg du behöver, tänk på att det ofta ser mindre ut än det är. Detta stoppar du i en behållare för en stavmixer. Tillsätt därefter jordgubbar, blåbär, banan samt lättdryck med någon smak du föredrar.

Därefter så mixar du detta med din mixer tills det är väl omblandat – och du är redo för servering. Det går även bra att tillsätta något kosttillskott, till exempel kreain- eller proteinpulver i blandningen – det kommer fortfarande att smaka som en god fruktyoghurt. Du har nu en god, och mättande måltid, mellanmål eller efterrätt som dessutom är bra för hälsan.

De frukter och bär som anges i beskrivningen kan naturligtvis bytas ut mot andra sorter, om du föredrar det.

Comments are closed.